vrijdag 15 mei 2009

De bevalling!

Ongeveer een week voor de bevalling konden we echt van alles voelen bewegen in haar buikje, heel bijzonder. Saartje leek ook wat slomer te worden, ze had minder fut.

Op dinsdag 12 mei (59 dagen na 1e dekking) 's avonds besluit ik, de komende nachten beneden bij haar in de huiskamer te gaan slapen. Saartje blijkt de hele nacht opvallend onrustig, bank op en af, heen en weer lopend.

Woensdag 13 mei (60 dagen na 1e dekking) bleef dit zo, waarbij ze ook veel ging graven: in de (inmiddels klaarstaande) werpkist, op de bank, etc.

Ook opvallend: mijn aanwezigheid werd erg op rpijs gesteld: zodra ik maar even naar boven ging, stond ze luidkeels onderaan de trap te piepen "ga nou niet weg!"

Voor mij was het duidelijk: ik blijf vandaag thuis, ga nergens heen, want het gaat beginnen!

Eind van de middag gaat ze de werpkist vrijwel niet meer uit. Rond 16.30 begint ze te piepen en te "rillen", staart strak naar beneden. Even later houdt dit op, ze hijgt, en even later begint ze te persen, en verliest ze wat vruchtwater.

17.48: ze zit met de rug naar me toe haar vulva te likken. Ik zie haar niet meer duidelijk persen, maar durf haar niet te storen, om te kijken wat er gebeurt. En dan..zie ik opeens een piepklein puppiehoofdje erbovenuit komen, al schoongelikt en wel!! Een mooi glanzend zwart pupje.

18.15: weer hijgen, liggend perst ze, en daar komt weer een zwart pupje! Even later de nageboorte, die keurig opgegeten wordt.. De navelstreng doorbijten blijkt wat lastig, ze is er erg druk mee bezig.

18.25: nummer 3! Weer zwart, maar gelukkig blijkt bij tussendoor inspectie, dat de eerste een teefje is, de tweede een reutje (piemeltje is piepklein, soort knopje op de buik..), en de derde is een teefje met een wit vlekje op de borst. Allemaal dus gelukkig nog wel te onderscheiden zonder strikjes oid.

Saartje is druk bezig met nageboorte opeten, pupjes schoonlikken, navelstreng verder afbijten, etc.

19.50: ze begint weer te hijgen, even later persen, en ja hoor, een vruchtzak met iets wits (?) hangt uit haar vulva. Pupje nummer 4 blijkt zwart met veel wit. Wel lijkt deze wat slapper, en Saartje is druk bezig de vruchtzak bij het kontje kapot te knagen. Nu voel ik toch behoefte me ermee te bemoeien: de vruchtzak bij de hals losgescheurd, het koppie vrijgemaakt. De rest is weer voor Saartje, die rustig doorgaat met likken en vruchtzak lostrekken. Gelukkig begint het pupje al gauw te bewegen en te ademen!

De bevalling is volbracht! Ik ben vol bewondering, want Saartje bleef de hele bevalling rustig, leek precies te weten wat ze moest doen, geweldig.

Eigenlijk moet ik nu de puppy's nog eens goed bekijken (klopt het geslacht? moeilijker te zien dan ik dacht!) en te wegen. Maar Saartje wordt erg onrustig als we een pup willen oppakken, dus ach, we laten het maar even.




2 opmerkingen:

  1. Hallo Rika,
    Van harte gefeliciteerd met de vier pups. Ik kom natuurlijk t.z.t. graag de pups bewonderen. Wat fijn dat het allemaal zo voorspoedig is gegaan.
    Groetjes, Marry

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Rika, ik heb het hele verhaal met plezier zitten lezen, van begin tot eind, en kijk al uit naar het vervolg.
    Erg leuk om dit te volgen, en wat een plaatje is Saartje zeg. Nou van harte gefeliciteerd met dit mooie resultaat. Ik hoop wel voor je dat Saartje snel weer de oude is, kan me voorstellen dat je je wat ongerust maakt.
    Geniet van de pups.
    Groetjes van Agnes en Yuna ( dochter van Sharka en Vasha)

    BeantwoordenVerwijderen