donderdag 7 mei 2009

Een reu kiezen

Eenmaal de keuze gemaakt, om een nest te gaan (proberen te) fokken, komt natuurlijk de volgende vraag: met welke reu?

De markiesjesvereniging biedt hier gelukkig veel begeleiding. In principe krijgt elke aspirantfokker een fokadvies bestaande uit 3 geselecteerde reuen, waar de fokker uit kan kiezen.

Ik vond het leuker me er eerst zelf in te verdiepen:

- Zo leerde ik oa dat je eerst heel goed de "minpuntjes" van je eigen teef moet kennen. Na een drietal keuringen / shows met Saartje wist ik dat wel aardig.

Geen enkel reu of teef is perfect. Kunst nu te zoeken naar de reu die op die "minpuntjes" juist heel goed scoort.

Uiteraard is het karakter ook heel belangrijk! Een paar aandachtspuntjes daarbij bijvoorbeeld: persoonlijk heb ik niet zoveel met jachtinstinct, en ook op al teveel gekef zit je met deze hondjes echt niet te wachten. Waaks zijn is akkoord, maar niet te overdreven.

- Vervolgens heb ik de diverse keuringsverslagen vanaf 2006 (worden gepubliceerd in het verenigingsblad) en daarbij een stamboomsite (oppassen met familiebanden) doorgespit

- Hier heb ik een hele lijst reuen uit geselecteerd, en die aan de fokcommissie van de vereniging voorgelegd. Die wist daar nog informatie en advies aan toe te voegen, waardoor weer een aantal reuen afvielen (bijv. patellaluxatie in de familie, gecastreerd, etc).

- Tot slot hield ik een drietal over waar de fokcommissie mee akkoord ging, leidend tot het "fokadvies". Een combinatie van reisafstand, en nog een laatste blik op de stamboom, maakte dat ik een eerste reu uitkoos om eens kennis mee te maken.

En dat klikte! Ziehier Maasmarkiesjes Vrister, een mooie vent, met nog een leuk karakter ook:



Bij het eerste bezoek werd Saartje direct zeer hartelijk verwelkomd door Vrister, die al helemaal verliefd was. Oftewel: haar loopsheid leek nog een paar weken weg, maar ze rook blijkbaar al erg interessant. Dus Vrister enthousiast, Saartje grommend en grauwend, een leuk stel zo...

Nu vol spanning wachten op de loopsheid, en het juiste tijdstip om te dekken!





Geen opmerkingen:

Een reactie posten